פיתוח בר קיימא – מדוע זה חשוב?

עד לפני זמן מה, היה נדמה שפיתוח תמיד יבוא על חשבון טיפוח של הסביבה, ונראה היה ששני אלו לא יכולים ללכת יד ביד. היום הדברים אחרים לגמרי, וניתן לראות כיצד פיתוח וטיפוח ושמירה על הסביבה יכולים להסתדר ביניהם. קוראים לזה פיתוח בר קיימא.

החשיבות של פיתוח בר קיימא

פעולות פיתוח הן דבר בלתי נמנע והן נחוצות על מנת לשפר את החיים שלנו ולהפוך אותם נוחים יותר. הפיתוחים השונים במגוון תחומים, לרבות בנייה וטכנולוגיה, נועדו לענות על צרכים חדשים שעולים בקרב כלל האוכלוסייה, שכידוע גדלה באופן מתמיד מדי שנה. היות וכך, אי אפשר להימנע מביצוע של פיתוחים בתחום הבנייה, הלא צריך בתי מגורים חדשים, אי אפשר להימנע מפיתוח כבישים בשל גידול במספר הרכבים הפרטיים וכן הלאה.

אם כן, אין ברירה, חייבים לפתח. אבל, האם ראוי שהפיתוח יבוא על חשבון איכות הסביבה והבריאות שלנו, ולמעשה על איכות החיים שלנו? כל פעולת פיתוח משפיעה על בעלי החיים והצומח ועל הנופים. הפגיעה לפעמים מזערית, אך היא מצטברת וניתן להבחין בה רק מאוחר מדי. בעזרת פיתוח בר קיימא אפשר לצמצם במידה משמעותית את הנזקים השונים שנוצרים לסביבה כולה. ובוודאי שראוי להשתמש בשיטה הזו כמה שיותר ולזנוח במידת האפשר את פעולות הפיתוח שאינן ידידותיות לסביבה.

מכאן ניתן לומר שפיתוח בר קיימא הוא חשוב מכיוון שהוא יכול לענות לנו על הצרכים הדחופים שלנו, כמו צורך בבנייה חדשה, פיתוח תשתיות וכדומה, ובמקביל לצמצם פגיעה בסביבה ומבלי לגזול מחיר כבד מהמערכות הטבעיות.

מהו פיתוח בר קיימא?

המונח פיתוח בר קיימא צץ בשנת 1987. משמעותו היא ניצול משאבים בקצב שיאפשר להם להתחדש בהתאם להיקף שבו הם נוצלו. הדוגמא הטובה ביותר לניצול משאבים היא כמובן דוד שמש שמחמם את המים בעזרת אנרגיה סולארית המופקת מהשמש. השמש כמובן אינה מתכלה, ולכן אין לה צורך בתהליך התחדשות. אך כשזה מגיע למים, למשל, יש צורך למצוא חלופות כדי לתת להם להתחדש, למשל התפלת מי ים.

פיתוח בר קיימא הוא בעל משמעות נוספת, והיא שמירה על השטחים הפתוחים והן על מערכות סביבתיות טבעיות שקרובות אלינו. חשוב להבין שההשפעה שלנו על הסביבה אינה רק ברמה האישית שלנו, בני האדם; כל שינוי סביבתי משפיע גם על הצמחיים ובעלי החיים, לדוגמא הרס של מי הים פוגע ביצורים החיים שחיים בו וצריכים את תנאי המחייה שמאפיינים אותו, וככל ששטח מי הים הנקי מצטמצם, כך גם שטח המחייה שלהם.

פיתוח בר קיימא
פיתוח בר קיימא בימינו

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these

No Related Post