אחריות מקצועית – הליבה של המקצוענות

 

עולם המקצועות החופשיים הוא עולם מרתק ומורכב. מדובר בתחומי עיסוק שונים אשר מלווים בחשיפות שונות משפטיים שונים המחייבים ביטוח אחריות מקצועית. המשמעות של אחריות מקצועית היא לוודא שאותו איש מקצוע עשה ופעל בהתאם לדרך והאופן שהוא אמור לפעול כך שגם אם התוצאה הסופית הייתה כישלון חרוץ לא יהיה ניתן לבוא אליו בטענות. בדרך כלל עולם התביעות של אחריות מקצועית נסוב סביב עולם דיני הנזיקין. כאשר איש מקצוע לא פעל כפי הנדרש התביעה שיגישו נגדו תהיה תביעה בנזיקין המבוססת על התרשלות ועבודה שלא במקצועיות ואילו איש המקצוע יצטרך להוכיח למה פעל במקצועיות ולא התרשל. בעולם עריכת הדין ביטוח אחריות מקצועית הוא חובה לכל עורך דין. ניתן לראות שרוב התביעות של אחריות מקצועית הן כנגד עורכי דין בתחום המקרקעין ולרוב בשל חישובי מיסוי שגויים.

כך למשל כאשר עושים חישוב לא נכון של מס שבח או מס הכנסה, אשר להגיע למצב שהלקוח יאלץ לשלם עשרות אם לא מאות אלפי שקלים של מס ולכן עורך הדין התרשל בעבודתו ויאלץ לשלם על כך. מקום נוסף שיש בו חשיבות מרבית לאחריות מקצועית הוא עולם הרפואה. הרבה פעמים רופאים לא מצליחים להציל את החולה למרות שעושים כל מאמץ לשם כך ואז עולה השאלה האם הרופא התרשל או שהחולה היה מת כך או כך. אלו מקרים מאוד קשים ומצערים במיוחד משום שלהיות רופא זו שליחות ואז התחושה שמישהו קיפח את חייו תחת ידיך היא קשה מנשוא. המקום של אחריות מקצועית בא לידי ביטוי בכך שצריך גוף אובייקטיבי שיבטח את הרופאים מפני תביעות שכאלו וככל שתגיע תביעה של אחריות מקצועית הגוף הזה הוא זה שיטפל בה וידאג לרופא.

תחום נוסף שיש בו הרבה תביעות מסוג זה הוא תחום הבנייה. קבלנים רבים פושטים את הרגל, מבצעים עבודות בינוניות ואז קורים כל מיני אסונות. הרבה פעמים הקבלנים מנסים לטעון שההתרשלות לא הייתה שלהם והם עשו את המקסימום שניתן לעשות אבל לא תמיד אפשר להציל את כולם וזה מקום מאוד קשה ומתסכל להיות בו.

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these