חוף , ים

ההיסטוריה של אכזיב

אחד החופים המרהיבים והיפים ביותר במדינה, הוא ללא ספק חוף אכזיב. אם בגלל סלעי הכורכר הפזורים לאורך רצועת החוף, אם בגלל כמות האיים הקטנים הפזורים ברחבי הים, או אם בגלל השקיעות היפות, הנוף הקסום, והלגונות הכחולות הנגלות לנגד עניינו כל פעם מחדש במקום המיוחד הזה.

בסמוך לרצועת החוף המדהימה, נמצא הפארק הלאומי אכזיב, אשר מורכב כולו ממדשאות מטופחות ויפות, וחוף נקי אף יותר. בפארק הלאומי קיימים סיורים רבים החושפים את ההיסטוריה רבת השנים של אזור אכזיב, מתקופות רבות ושונות. העיר אכזיב מוזכרת לא פעם בתנך, בהקשרים שונים, מה שמרמז על הקשר החזק לישראל וליהודים, וכמובן מתקשר להיסטוריה המופלאה שלו.

בחפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום בשנות ה-60, נחשפה מצודה מתקופת הצלבנים וביצורי ערים ששכנו באזור בתקופת הברוזנה.

בנוסף, בחפירות נוספות שנערכו במקום נמצאו שרידים ועתיקות, וכן קברים מתקופות שונות בהיסטוריה כמו התקופה הרומאית, תקופת הברזל, התקופה הביזנטית, התקופה הצלבנית וכן תקופת ימי הבניים. ממצאים אלה חושפים לנו עוד חלק בפאזל ההיסטוריה המורכב של אזור אכזיב, ומגלים לנו כי אכזיב למעשה היתה בעבר עיר מסחר מרכזית משגשגת במיוחד.

ממש בסמוך לכניסה לפארק הלאומי באכזיב, תוכלו להבחין בית השוכן על גבעה. מסתבר כי לפני עשרות שנים, בתקופת ילדי הפרחים של שנות ה-60, התיישב באותו מקום אדם בשם אלי אביבי, שהקים מקום לאירוח לכל מי שמעוניין בכך, והיה מארגן מסיבות היפיות לאורחים. במקביל לכל פעילות האירוח שלו, היה אלי אביבי מסתובב באזור ומוצא כל פעם עתיקות כלשהן, שאותן היה מכניס לביתו שעם השנים הפך למוזיאון עתיקות באכזיב.

מתחת לגשר של כביש החוף, בערוץ נחל כזיב השוכן במקום, נמצאת אנדרטת יד לי"ד. אנדרטה זו מנציחה את אירוע ליל הגשרים שאירע בלילה שבין ה-16 ל-17 ביוני 1946. בלילה זה, יצאו כ-43 לוחמי פלמ"ח במטרה לפוצץ את שני הגשרים המקבילים שהיו באזור אכזיב. גשר הכביש וגשר הרכבת. זאת בעקבות האיסור שהבריטים הטילו על העלייה לארץ של שארית הפליטה מאירופה. בעת המבצע, התגלו לוחמי הפלמ"ח על ידי ערבים שהיו באזור ושמרו על הגשר, ואלה פתחו עליהם מיד באש. בסופו של דבר, בפעולה זו נהרגו 144 לוחמים, גשר הרכבת פוצץ, אך גשר הכביש לא פוצץ. לאחר קום המדינה, כל שרידי הגופות הועברו לאתר אשר שימש (ומשמש עד היום) כבית קברות צבאי קטן, הנמצא סמוך לגשר. שם הוקמה האנדרטה אשר זכתה לשמה, בעקבות מספר הלוחמים שנהרגו.

אין ספק כי לאכזיב היסטוריה עתירה באירועים, החל מימי קדם ועד לתקופת קום המדינה. מדובר ללא ספק במקום מלא בפעילויות, מלא בנופים מרהיבים ומגוונים, ובהחלט מקום נפלא לטייל בו ולהתרשם מאוצרות הטבע הייחודיים, ומעתיקות שלא תמצאו באף מקום אחר בארץ.

 

 

About the Author

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may also like these